Belgacom, Mobistar & Basta

Belgacom lanceert spotjes voor en na Basta. Inhoudelijk gerelateerd aan de Mobistar-grap. Een bedenking.

Profiteren van het succesvolle programma Basta om zich positiever te positioneren versus Mobistar. Het mag én het kan op de Vlaamse openbare omroep.
Dat Belgacom met immense bedragen spotjes lanceert op ons commercieel televisienet is heus wel gepermitteerd. Dat ze daarbij als hoofdsponsor van de populairste sport van België nadrukkelijk aanwezig is, hoeft ook geen bezwaren op te leveren. Dat ze met feel good commercials en guitige kereltjes haar producten aanprijst is ook zeker gepermitteerd. Nu stel ik mij wel de vraag of het positioneren versus Mobistar voor en na Basta een verstandige zet is. Dat de Neveneffecten zich baseerden op een Radio 1-studie om Mobistar als slachtoffer uit te kiezen, neemt niet weg dat Belgacom zoveel beter presteert op dat vlak. Ach, het is een harde wereld. Probeer onze dure telefoon-, internet- en televisieformules maar is te verkopen… Telenet dat een look-a-like jongetje van Belgacom in een affichagecampagne lanceert na het succes van Belgacom ermee is al per definitie ook niet echt koosjer. Basta kon evengoed Belgacom aanpakken. Al was het niet omdat het voor een groot stuk dankzij Belgacom is dat we de dure facturen blijven betalen. De Belgische staat is hoofdaandeelhouder met 50% aandeel. Dat Belgacom beroep moet doen op heel wat creatieve merkstrategieën en bij voorbaat ons voetbal domineert strooit blijkbaar voldoende zand in de ogen van de gepluimde burgers.
Oh ja, dit is zeker geen aanklacht tegen het creatieve brein van de reclamebureaus. Zeer mooi en plezant allemaal. Tenslotte, uitdagender kan het amper zijn om een mastodont als Belgacom positief te blijven belichten. Nee, het is vooral een aanklacht tegen de té hoge tarieven. Het is maar de vraag of de gemiddelde burger een prijsvergelijking maakt met onze buurlanden. Het antwoord is, vrees ik, negatief.
De rol van Belgacom lijkt me hierin onwezenlijk groot. Of vergis ik mij?
Kan Basta een hulp bieden op de staatstelevisie? Ik vrees het niet. De reden kan u zelf al bedenken. Dit indachtig lijkt het alleen maar een smerig spelletje dat uitgerekend op die niet-commerciële zender Belgacom profiteert van de indrukwekkende Neveneffecten.
Of vergis ik mij wederom?